fredag, maj 18, 2007

Min cykel blev ju snodd för ett antal dagar sedan. I veckan var var jag i några cykelbutiker på stan och letade efter en bättre begagnad cykel, men de hade bara fina nya cyklar.

Egentligen är den stora anledning att köpa begagnat att begagnade cyklar inte är lika stöldbegärliga som nya cyklar, tycker jag. När jag igår var i Tornby på jakt efter en cykel så pratade jag med en cykelförsäljare om detta.

Cykelförsäljaren sa att ens cykel är försäkrad med hemförsäkringen. Självrisken är dock 1500 kronor ungefär, vilket innebär att om ens gamla skräpiga cykel blir stulen så är det knappast lönt att betala självriken för att få en ny cykel.

Men för 200 kronor per år kan man "försäkra bort" självrisken, vilket innebär att om cykeln blir stulen så får man en ny utan att betala någonting. Detta tjänar man på om cykeln blir stulen inom 7,5 år (1500 = 200*7,5).

Under de 6,5 åren som jag bott i Linköping har jag blivit av med 4 cyklar, eller 1,625 cyklar per år. Betalar jag 200 kronor per år blir detta 325 kronor per cykel. Att betala 325 kronor för en ny cykel är bra deal!

Därför köpte jag en ny ('ny' som i icke-begagnad) cyckel igår och betalar nu 200 kronor per år för att få en ny cykel (utan att betala något) om den blir stulen.