måndag, oktober 30, 2006

Kompilator-HMI

Det bedrivs en hel del forskning rörande HMI (human-machine-interaction/interface) vars mål är att förenkla interaktionen mellan en krånlig och lynnig pjäs (datorn/maskinen) och en krånlig och lynning varelse (människan). Ett fält av HMI är datapresentation, dvs hur man ska presentera (textuellt, visuellt, etc) information så att en människa kan ta till sig det lätt, snabbt, exakt, osv.

Och nu till poängen -- idag på jobbet när jag skrev ett test fick jag följande felmeddelande av GCC:
SdtRcrTest.cc:264: error: no match for 'operator==' in '(*(eu->sgt::rcr::SdtRcr::_vptr.Object + 100u))(eu) == (*((*(((SdtRcrTest*)this)->SdtRcrTest::_cell[1]->sgt::rcr::RcrLeclInfo::_vptr.RcrLeclInfo + 24u))(((SdtRcrTest*)this)->SdtRcrTest::_cell[1])->sgt::rcr::SfInfo::_vptr.SfInfo + 8u))((*(((SdtRcrTest*)this)->SdtRcrTest::_cell[1]->sgt::rcr::RcrLeclInfo::_vptr.RcrLeclInfo + 24u))(((SdtRcrTest*)this)->SdtRcrTest::_cell[1]))'
Snacka om HMI! Trots att jag kan min både min kod och GCC ganska bra så säger det där felmedelandet mig inte ett smack (ok, det säger mig lite -- det verkar vara något med en metodpekare...). Det hade varit precis lika informativt om GCC istället sa:
SdtRcrTest.cc: ?SYNTAX ERROR.
Men jaja, det kanske finns någon här i världen som inte är lika krånlig och lynning som jag som förstår det där medelandet.
(Klassnamn etc i felmeddelandet har ändrats för att inte avslöja några eventuella hemligheter).

Etiketter: ,