måndag, mars 03, 2008

Ett alldeles rent trasigt tangentbord

I lördags tvättade jag mitt tangentbord (inte detta, men ett annat jag köpte för ungefär ett år sedan). Tyvärr tvättade jag det aningen för noggrant, vilket ledde till att tangentbordet numera fungar som dörrstopp istället... Inte för att det var något speciellt bra tangentbord.

Hursomhelst, utan tangentbord kan man ju inte vara någon längre tid eftersom datorn inte funkar så bra utan det. Därför åkte jag i söndags ut till Tornby och köpte ett nytt. Tyvärr funkade det nya inte så speciellt bra eftersom min BIOS bara gillar PS/2-tangentbord (det nya var så klart ett USB-tangentbord). Detta gjorde att jag inte kunde välja operativsystem i GRUB när datorn startar, vilket gör att default-valet körs vilket är Linux. När väl Linux startat funkar dock tangentbordet perfekt.

Tyvärr är jag inte av-windowsfierad ännu och kör Windows mest hela tiden. Alla program jag kör är windowsprogram, med andra ord. Jag trivs därför inte så bra utan mina windowsprogram i Linux. Dessutom kan jag inte komma åt alla mina filer på Windows-partitionen av någon anledning. Konstigt, men orka lägga tid... icke. Jag tänker att när jag ändå är i Linux så kan jag passa på att uppdatera det och leka lite med det, för det ju lite småkul iaf.

Jag surfar fram att jag ska ställa in "Support for legacy USB devices" i BIOS för att få USB-tangentbordet att funka. Men hur gör jag det utan ett PS/2-tangenbord? Jaja, jag får väl låna ett tangentbord.

När jag med mitt lånade PS/2-tangentbord (tack Martin) fixat så att BIOS har stöd för gamla USB-mojänger så får en förfärlig upptäckt. Då jag uppdaterade Linux så gjordes tydligen en ändring i GRUB som gör att Windows inte kan startas från GRUBs meny. Detta problem har jag inte löst ännu, men jag misstänker att det inte är några större svårigheter.

Och allt detta för att jag ville få ett aningen renare tangentbord...