onsdag, februari 09, 2005

Xjobbsval, labbass och mer jobb.

Efter lite vridningar och vändningar på för- och nackdelar beslutade jag mig för detta exjobbet. Vad det går ut på (uttrykt i lekmannatermer) är förljande:

Bakgrund:
Vissa (inbyggda) datorsystem (i bilar, industrirobbotar, tv, etc, men också webservrar, talsvar, etc.) måste utföra rätt saker i rätt tid. Exempelvis måste en bil bromsa inom extremt kort tidsrymd då föraren trycker på bromspedalen, men samma sak gäller även för webservrar där servern måste skicka sidan användaren önskar innan han/hon tröttnar på att vänta.

Vad ska jag göra då?
Ibland vill man uppgradera/byta ut ett program som körs på exempelvis webservern utan att kvaliteten på servicen som servern leverar minskar. Det jag ska göra är att förutse om servern (eller bilen, eller roboten, eller ...) kommer bete sig korrekt (med avseende på tidsaspekten) just i uppgraderingstillfället av programmet.

Enkelt va?


Idag hade jag min första laboration i Datorteknik Y. Jag var alltså assistent och ska hjälpa studenterna på labben och godkänna deras uppgifter, osv. Det finns inte mycket mer att säga om det förutom att det kommer bli (ään fler) sena kvällar i skolan...


Lite glada nyheter från DN läste man i dag. Det piggar upp, med tanke på att jag snart måste söka jobb...

Etiketter: