onsdag, mars 23, 2005

Vårtecken?

I förmiddags när jag skulle cykla till skolan upptäckte jag till min förskräckelse att det inte fanns någon luft i mitt bakdäck - och då menar jag ingen luft alls. Det var plattare än en skånsks pannkaka överkörd av en ångvält. Nåväl, jag springer tillbaka till lägenheten och hämtar en cykelpump och försöker pumpa däcket. Ingen framgång - luften läckte ut lika fort (om inte fortare) än vad jag pumpade in. Nåja, hurtig som jag är går jag till skolan. Lyckligtvis hade jag inte någon tid att passa. På vilket sätt är detta ett vårtecken? Jo, det ska jag förklara.

När det går mot vinter blir det kallare, och när det blir kallare minskar trycket i cykeldäcken. För att kompensera för denna minskning i tryck pumpas däcken för att ett tryck skall uppnås som gör cykelfärderna angenämare.
Allteftersom dagarna går blir de allt längre och solen står högre på himmeln. Detta gör att temperaturen ökar, och mössor och vantar läggs på hyllan. Tryck är ett fysikaliskt fenomen som inte enbart har den egenheten att det minskar då temperaturen minskar, det är även så att det omvända är sant. Följdaktligen, när tempteraturen ökar framåt vårkanten ökar trycket i cykelslangarna.
Cykelslangar är intressant ting, de är runda, ihåliga och finns i olika många storlekar. Men framförallt har de en egenskap som gör att de inte tål hur högt tryck som helst. Således, de tål inte hur stor temperaturökning som helst.
I dag nåddes den maximala temperaturökning som mitt bakdäck tålde.

Alltså är det vår. V.S.B