söndag, februari 20, 2005

Say-what-you-say?

Första dikten komponerad av det nya diktprogrammet kan läsas nedan. Jag är inte helt säker, men jag tror att det mesta är gojja.

your sightly nimbus of crepuscularness
heartily approches my brackish banshee
and our christlikeness of fire
embrace us with the fairness of roughneck

Jag kanske ska korrigera några parametrar...

I mallen som används för att generera ovanstående dikt finns det fem luckor för slumpmässiga adjektiv, fyra för substantiv och ett för adverb (några verbluckor finns inte för jag har inte fixat till en vettig databas över verb ännu). I adjektiv-, adverb- och substantivdatabaserna finns det 1000, 200 respektive 300 ord. Detta ger att diktmallen som mest kan generera i storleksordnigen 103*5 * 2*102 * (3*102)4 =~ 1030.
För att inte dikterna ska bli helt uppåt väggarna har jag dock begränsat valen av ord som ska fylla luckorna genom att införa beroenden mellan dem. Alltså valet av det ord som ska stå i en viss lucka inte är oberoende av de ord som fyller övriga luckor. Jag gissar att en bättre uppskattning är 1010, men detta är bara en gissning. I vilket fallsomhelst så är det hisklig massa dikter man kan generera - bara att börja läsa!


Tillägg:
En närmare analys gav att 1010 är en ganska god uppskattning till antalet möjliga dikter.

Etiketter: ,

2 Comments:

  • Lite med poesi har det väl att göra. Du minns väl sprängmyran, kusin Klusters konfirmation, "har vi med idioter å göra eller?", "Jag har en syster i Tangangika", "Tjocka, otrevliga brevbärare!", "kastar böcker efter en hela livet, och då gäller att springa utav bara helvete!" osv.

    Jag har med andra ord tittat på första avsnittet av Tornado idag. :)

    /Mats

    By Anonymous Anonym, at söndag, 20 februari, 2005  

  • Jo, det är ju inte helt galet i alla fall. Programmet gav föresten några bra fraser ikväll när jag satt och lekte med det: "your brackish brownie" och "the pulselessness of jazz".
    Jag kom på att man borde försöka få in rytm också i dikterna... Det börjar bli många idéer nu. :)

    Första avsnittet sv Tornado för är övrigt jääkligt bra.

    By Blogger Torgny, at söndag, 20 februari, 2005  

Skicka en kommentar

<< Home