söndag, februari 13, 2005

Och nu över till något helt annat

Jag halkade in på denna sidan när jag surfade för några dagar sedan. Jag tyckte att det var en ganska rolig idé och började fundera på att skriva ett sådant program själv. Idag började jag skriva programmet och några timmar senare spottade det ut sin första dikt:

when I am still asleep
sunlight embrace my skin
heavy smoke rise from the dove
embarressed by the light

Programmet är inte så himla avancerat egentligen, ett exempel förklara funktionen bäst. Jämför nedanstående rader med den första och tredje raden i dikten så förstår du hur enkelt programmet är.

when I am still ONE-OF(asleep, dreaming)
SYNONYM(dark) smoke rise from the ONE-FROM(nature)


Programmet består alltså av en mängd sådana rader, men också en synonym- och kategori-databas. Kategoridatabas är en databas över vilken typ ett ord är, ONE-FROM()-funktionen använder denna för att på rad tre få ett ord som ligger under kategorin nature Ovanstående kodrader kommer jag i forsättnigen kalla rad-mallar.

Änså länge är raderna helt oberoende, och det var bara slumpen som gjorde att dikten ovan blev relativt vettig. Jag har några idéer för hur man ska kunna få rader och verser att vara sammanhängande, men det är bara idéer ännu. Jag har även lite tankar om att försöka styra innehållet i vad programmet generar, exempelvis genom att man anger nyckelord som måste vara med eller något liknande. Jag kanske också försöker få raderna rimma, men det kräver nog en väldigt stor databas över ord och rad-mallar så det blir nog inte av.

Jag ska lägga till fler ord och rad-mallar och se hur pass bra variation man kan få på dikterna utan att de allra flesta blir helt värdelösa. Jag tror nämligen att ju större "frihet" man ger programmet desto ovanligare blir det med bra dikter.
Avslutningsvis citerar jag vad hade att säga om programmet dagens väder... :)

heavy snow falls
when winter ends

Etiketter: ,