lördag, februari 19, 2005

Adjektiv sekunderar poesin på minuten

Jag har skrivit om en del (läs allt), i mitt poesi-program. Ännu är det inte i något fungeraden tillstånd, men det kan i alla fall ge mig några bra adjektiv, adverb, verb och substantiv om jag ber det snällt. Nedan är ett utklipp från en testkörning där programmet ger olika adjektiv beroende på vilka parametrar jag sätter. I exmplet anger jag bara två, men man kan ange fler om man vill.

Orden är graderade på olika skalor, så som friendship (fr), vividness (vi) och mood (mo). Vill man exempelvis ha ett väldigt ledset adjektiv anger man -10 i mood-parametern.


> (get-adj '(fr 9))
(affectionate caring fond lovesome tender warm loving)
> (get-adj '(fr 9 mo -4))
(alone lonesome alone lone lonely solitary)
> (get-adj '(fr -3 mo -4))
(bleached faded washed-out washy colourless weakened bare barren bleak desolate dim)
> (get-adj '(fr -3 vi -4))
(arctic freezing frigid gelid glacial icy polar frosty frozen glacial wintry cold)
> (get-adj '(mo -9 vi -9))
(dark aphotic black pitch-black pitch-dark caliginous crepuscular darkened darkening darkling dim subdued glooming gloomy gloomful lightless unilluminated unlighted unlit dusky tenebrous tenebrific tenebrious)
> (get-adj '(mo 9 vi -9))
(concisely briefly shortly |in brief| |in short|)
>

Jag antar att det inte krävs någon förklaring till vad detta ska användas till i ett poesigenereringsprogram... Som man kan se så funkar det inte perfekt på något sätt, men det jag tror nog det kan bli bra i slutändan.

Etiketter: ,